Címlap Bemutatkozás Kapcsolat Tanfolyamok Galéria Hasznos információk

A Jóga a Mindennapi Életben Rendszer® szintjei

A "Jóga a mindennapi életben" egy ideálisan összehangolt nyolcszintű rendszer. A gyakorlatok módszeres elrendezése biztosítja a rendszer optimális hatását a testre, szellemre és lélekre egyaránt.

1. gyakorlószint - Szarva Hitta Ászanák
Szó szerinti fordításban: "Mindenki számára jó gyakorlatok", amelyek egyszerű nyújtó és bemelegítő gyakorlatok. Rugalmassá teszik a testet, és bárki el tudja végezni őket kortól, egyészségi állapottól függetlenül. Ezen a szinten megismerkedünk a teljes jógalégzéssel a pranajáma gyakorlatokon alapjával és elkezdjük a váltott orrlyukú légzést, a nádi szódhana gyakorlatok I. részét. Továbbá megismerkedünk az önvizsgálati meditáció alapjaival is. A Szarva Hitta Ászanák hat szakaszát legalább tizenkét héten keresztül gyakoroljuk
2. gyakorlószint - A jóga klasszikus ászanái
A második szint gyakorlatsorát azoknak ajánljuk, akik legalább 3 hónapig gyakorolták a "Jóga a mindennapi életben" rendszer első szintjét. A jóga e klasszikus ászanáinak elsajátítása rugalmasabbá teszi a gerincet, és fokozza az erőnlétet. A nádi szódhana gyakorlat II. változatát tanítjuk a légző gyakorlatokban során. Az önvizsgálati meditációban pedig koncentrációs gyakorlatokat végzünk.
3. gyakorlószint - Fokozott tudatosság
Nagyobb hangsúlyt kap a mozdulatok pontos végrehajtása és a figyelemösszpontosítás, az egyensúly elmélyítése, ami felébreszti az emberben szunnyadó erőket. Tovább folytatjuk a speciális légző gyakorlatot a Nádi szódhana III. fokozatával. Az önvizsgálati meditációban pedig megjelenik az imagináció (elképzelés), vizualizáció (képalkotás) és az önkikérdezés.
4. gyakorlószint - Haladó ászanák
Elérkeztünk a haladó gyakorlatokhoz, amelyek fokozott erőt és figyelemösszpontosítást igényelnek. Ezen a szinten már hosszabb ideig tartjuk ki az egyes testhelyzeteket. A nádi szódhana pranajáma gyakorlatok haladó szintű változata kerül előtérbe váltott orrlyukú légzés, levegő benn-, illetve kinn-tartással, számolással. Az önvizsgálati meditáció középpontjában a belső fény felébresztése áll.
5. gyakorlószint - Irányított elemzés
A jóga a belső nyugtalanság lecsendesítésének eszközévé válik. Ehhez egyre elmélyültebb gyakorlásra van szükség. Ezen a szinten az ászanában benne nyugvás ideje megnő, nemcsak megnövelve az ászanák hatásfokát, de elősegítve a szervérzetek megfigyelését is. E szinten begyakoroljuk a Bhasztrika pranajámát, az un. fújtató légzést. Az önvizsgálati meditáció az önelemzés elmélyítése és az odaadás felébresztése áll.
6. gyakorlószint - Koncentráció és csakrák
A gyakorlók koncentrációs készsége tovább fejlődik az ászanák végrehajtása során. A testhelyzetek kialakítása után megfigyeljük és érezzük testünk mozdulatlanságát és tudatosítjuk a belső érzeteket. E szinten elsajátításra kerülnek a Bhandák, amik elzárást, zárat jelentenek. A pranájáma gyakorlatokhoz kötve elősegítik, hogy a pránát, az energiát a szervezetünkben tartsuk, összegyűjtsük. Így a jóga egyre inkább az akadályok leküzdésére is szolgál. Az önvizsgálati meditáció ezen a szinten a csakrákra összpontosít.
7. gyakorlószint - Khatu Pranam gyakorlatok
Haladó szinten elmélyítjük a már ismert gyakorlatsort, a Khatu Pranam-ot, - Üdvözlet Khatunak és sorra kerül a meditációs légzés az uddzsai pranajáma. Az önvizsgálati meditáció tárgya ezen a szinten a Csidakás dharana - koncentráció a belső térre. A jóga filozófiájára és spirituális vonatkozásaira összpontosítunk: "Honnan jövök? - Ki vagyok? - Mi az életem célja?"
8. gyakorlószint - Lótusz-tó
Az ászanák legmagasabb szintje a Lótuszülés és a különféle gyakorlatok, amelyeket lótuszülésben végzünk. A 8. szinten a gyakorló eléri a Dhyana 'meditáció' szintjét.