Címlap Bemutatkozás Kapcsolat Tanfolyamok Galéria Hasznos információk

Az ételek elkészítésének kíméletes módjai

Ajánlatos minél több zöldségfélét enni, azonban nem mindenki számára előnyös ezeket nyersen vagy csak nyersen fogyasztani. Gyakran be kellene iktatni az étrendbe friss zöldségleveseket, enyhén dinsztelt vagy pirított zöldségeket. Az olajon való pirítás nem mindig tanácsos, mert az egészséges, hideg úton sajtolt olajok hő hatására olyan szerkezetet vesznek fel, ami nem tesz jót a májnak (A telítetlen kötésű és ezért élettanilag hasznos zsírsavak telített kötésűekké válnak). A sült vaj, - a ghí - és a pálmaolaj magas sütési hőmérsékletet is elviselnek anélkül, hogy károsító, rákképző anyagok termelődnének bennük.

A zöldségek pirításának kíméletes módja: tegyünk a serpenyőbe egy kis forró vizet, ebbe helyezzük a fokhagymát, vöröshagymát, esetleg gyömbért, s amikor levet eresztettek, hozzáadjuk a többi fűszert és a zöldségeket. Rövid ideig pirítjuk, maradjanak ropogósak a zöldségek. A végén hozzákeverhetünk egy kevés hidegen sajtolt olajat, a zsiradékban oldódó vitaminok: A, D, E, K kinyerése céljából.

Nagyon hasznosak a zöldséges kásák, barna vagy fehér rizs (ezek közül legjobb az indiai baszmati rizs), köleskása, vagy árpagyöngy zöldségesen elkészítve. Ennek kíméletes elkészítési módja: ha a gabonaféle gyorsan megfő, mint a köles vagy a baszmati rizs, akkor egyszerre tesszük fel főni a zöldségfélékkel, mint sárgarépa, pasztinák, zeller apróra vágva, vagy zöldborsó, zöldbab, és amikor megpuhult hozzákeverünk egy kevés ghít. A fűszereket még fővés előtt hozzáadjuk, nagyon hasznos a kömény, római kömény (felfúvódás ellen) és a kurkuma, ami jó vértisztító hatású. A zöldséges kásákat önmagukban vagy köretként esszük, pl. szója tofuból, búzahúsból (ezek bio-boltokban kaphatók) készített vagy gabona fasírt feltétekkel. Hosszabb böjt vagy sank praksalan kúra után csak ilyen kíméletesen elkészített zöldséges gabona ételeket együnk. A gabonakásák savasítanak, kivéve a lúgos kémhatású kölest, ezért zöldségfélékkel fogyasszuk őket.

Kerüljük a rántással készített ételeket. Ehelyett a habarást, vagy lisztszórást alkalmazzunk, Sűrítésre megfelelőek a különböző kukorica, burgonya, vagy búzakeményítők, amelyek minden nagyobb élelmiszer ABC-ben kaphatók. A vöröshagyma helyettesítésére kiválóan alkalmas a hing vagy asafoetida, ami kellemes hagyma ízű és nagyon kevés kell belőle az ételekhez. Finom lecsó is készíthető vele. Akik zavartalanul akarnak meditálni, ne fogyasszanak hagymaféléket, főtt állapotban tamasztikus, nyers állapotban radzsasztikus a hatásuk.

A tökmagban, napraforgómagban és a szezámmagban sok protein, fehérje van, s ezért gyakran kell fogyasztani őket együttesen. Csíráztatva feldúsul bennük a protein. Alaposan megrágva együk, vagy megőrölve szórjuk bele a levesekbe, kásákba, pirított zöldségekre. Az olajos magvakból készíthetünk magtejeket, vízzel turmixoljuk és ízesítjük őket, jól pótolják a tehéntejet az arra érzékenyeknél. Ezen kívül ledarálva, előzőleg felforralt vízzel, kevés hidegen sajtolt olajjal, friss citromlével és zöldfűszerekkel - kakukkfű, borsikafű, bazsalikom stb. - ízesítve és jól összekeverve, kissé megsózva finom kenyérre kenhető magpástétomot is készíthetünk belőle, amit salátákkal együtt fogyaszthatunk.

Az ayurvédikus táplálkozás szerint az ételek elkészítésénél ghíben pirítjuk előbb a fűszereket, megadott sorrendben, azután tesszük bele a zöldségféléket és készre pároljuk. A ghí nagyon jó élettani hatású, életelixírnek, fiatalságot megőrző szernek is tartják. Könnyen emészthető, alkalmazható zöldségek párolásához, sütéshez, ételek ízesítéséhez. Egyszerre nagyobb mennyiséget érdemes belőle készíteni.

A ghí elkészítése - hozzávaló: 50 dkg friss vaj. A vajat kis darabokra vágjuk össze egy edénybe és hideg csapvizet eresztünk rá, ez a "vajmosás", a tejmaradványok eltávolítására, amit addig ismétlünk amíg a víz tiszta marad. Azután egy vastag falú edényben lassú tűzön a kiindulási mennyiségtől függően 1-4 órán keresztül forraljuk, ha hab képződik a tetején, azt leszedjük és halavához felhasználjuk. Amíg sistergő hangot hallunk, ami arra utal, hogy víz van benne, mindenképpen főzni kell a teljes megtisztulásig. Akkor van készen, ha egy csepp vizet rácseppentve olyan hangot hallat, mintha forró tűzhelyre cseppentettünk volna vizet. Színe aranysárga lesz és az edény alján barna színű lerakódás keletkezik. Finom szűrőn, vagy finom szövésű kendőn átszűrjük egy üvegbe vagy porcelánedénybe, és lefedjük. Hosszú ideig eltartható, nem avasodik meg, nem szükséges hűtőben sem tárolni.