Címlap Bemutatkozás Kapcsolat Tanfolyamok Galéria Hasznos információk

Javaslatok a teljesértékű étrend kialakításához

A helyes vegetárius táplálkozás teljes értékű legyen, azaz tartalmazza az összes tápanyagot, megfelelő arányban fehérjéket, szénhidrátokat, zsiradékokat, vitaminokat, ásványi sókat és nyomelemeket. A fehérjéket az ajurvédikus étkezés szerint dálból, gabonákból, lhasszi fogyasztásából nyerjük. A szénhidrátokhoz rizsből, gabonákból, zöldségekből, zsírhoz ghíből, tejszínből,hidegen sajtolt növényi olajokból jutunk hozzá. A vitaminok a gyümölcsökben, zöldségekben, B-vitamin pedig a gabonákban van, nyomelemekhez, ásványi anyagokhoz szintén a zöldségfélékből, gabonákból, salátákból jutunk.

A lhasszi elkészítése: ha lehetséges otthon biotejből készített joghurtot használjunk, 4 főre fél liter szükséges, amit tiszta ivóvízzel 2 vagy 3-szorosára hígítunk habverővel állandóan keverve, míg teljesen csomómentes nem lesz. Ízesíteni lehet édesre mézzel vagy más édesítőszerrel, gyömbérrel és kardamommal, vagy sósra és gyömbérrel fűszerezve. Frissítő gyógyital, könnyen emészthető, serkenti az étvágyat.

A dál hüvelyesekből készített étel, kis mennyiségekben használatos rizs vagy zöldséges ételekhez (1-3 ek). A könnyű emészthetőséghez a dált nagyon puhára kell főzni. Lehet folyékonyabbra, levesszerűre vagy pépesebbre is készíteni. Néhány dál-recept:

  1. Sárga mungbab-dál - hozzávalók 4 főre: 1 ek. ghí, 1 tk.fekete mustármag, 1 tk. köménymag, fél tk. őrölt gyömbér, 1 tk. kurkuma, 1 csipet fekete bors, 1 negyed tk. asafoetida, 30 dkg sárga mungó bab, 1 tk. só, forró víz.
    Elkészítése: a ghít felhevítjük, azután megpirítjuk benne a fűszereket, előbb a mustármagot és köményt, amíg nem pattog, majd a többit is beletéve rövid ideig pirítjuk, és a végén hozzáadjuk az aszafoetidát és a beáztatott mungó babot, forró vízzel felöntjük, hogy éppen ellepje a babot. Kb. 20 perc alatt készre főzzük és sóval ízesítjük.
  2. Zöldborsó-dál - hozzávalók 4 főre: 3 ek. ghí, 2 tk. fekete mustármag, másfél tk. kömény vagy római kömény, 30 dkg száraz zöld feles borsó, 6 dl. forró víz, 1 tk. őrölt koriander, 1 tk. őrölt kömény, 1 tk. őrölt gyömbér, 1 tk. kurkuma, 2 tk. só,
    Elkészítése: a ghít felhevítjük, a mustármagot és köménymagot megpirítjuk, amíg nem pattog, azután hozzáadjuk az előzőleg beáztatott borsót, kb. 3 percig pirítjuk, majd beleöntjük a forró vizet, beletesszük a többi fűszert, és kb. másfél óra alatt pépesre főzzük, végül sózzuk.
  3. Vöröslencse-dál - hozzávalók 4 főre: 2 ek. ghí, 2 tk. fekete mustármag, 1 tk. köménymag, 25 dkg vörös lencse, 1 tk. őrölt koriander, 1 tk. őrölt gyömbér, 1 tk. kurkuma, 2 tk. lepkeszegmag, 1 késhegynyi aszafoetida, kevés csili paprika, fél liter forró víz, 1-2 tk. só
    Elkészítése: a ghít felhevítjük, a mustármagot és köménymagot megpirítjuk, amíg kipattannak, majd hozzáadjuk az előzőleg vízben áztatott vörös lencsét. Ezután a maradék fűszereket is hozzáadva rövid ideig együtt pirítjuk, ráöntjük a forró vizet és kis lángon puhára főzzük, míg a leve elpárolog. A végén sózzuk.

Hasonlóképpen készíthetünk dált sárgaborsóból, más babfélékből is. Bio boltokban, ázsiai élelmiszereket forgalmazó üzletekben kaphatók a különböző egzotikus fűszerek, szójababok, vörös lencse, mungó bab stb.

Időnként az étrendbe iktatható a zöldséges pakóra, ami sűrű palacsintatésztába mártott és bő ghíben vagy pálmaolajban kisütött bundázott étel. 4 adaghoz összekeverünk 10 dkg csicseriborsó vagy sárgaborsólisztet, 10 dkg fehér lisztet - nem használunk tojást -, 2 tk. sót vízzel úgy, hogy sűrű palacsintatésztát kapjunk. Ez fűszerezhető 2 tk. őrölt köménnyel, 1 tk. kurkumával, 2 tk őrölt gyömbérrel, 2 tk. őrölt korianderrel, 1 tk. cayenne-i borssal. A masszába belemártjuk a zöldségeket - brokkoli rózsa, padlizsán vagy cukkini szelet, kelbimbó, gomba, káposztalevél vagy bodzavirág stb. - és a forró zsiradékban kisütjük, lecsöpögtetjük.

Az élesztővel készített kenyérfélék sok emésztési problémát okozhatnak, helyettük az étrendbe lehet iktatni a csapatit és purit.

Elkészítésük:

A 6-féle íz biztosítása minden étkezésnél fontos szempont a jóllakottság, megelégedettség érzetéhez, e célból jó kísérő ételek főétkezésekkor a csatnik, amelyek főleg gyümölcsből készülnek, és egyszerre édesek, savanyúak és csípősek. Együttfogyasztva a főételekkel nem kívánjuk az étkezések utáni nyalánkságokat, mint fagylalt, csokoládé. A csatnikat általában frissen sült purival tálalják.

Bátran és sokféle fűszert alkalmazzunk a nálunk megszokottak mellett. A fűszerek serkentik az étvágyat, javítják az emésztést, kellemessé teszik az ételek ízét. Lehetnek zöldfűszerek mint, kakukkfű, bazsalikom, snidling, citromfű, menta, lestyán (ez jól helyettesíti a leveskockát, vegetát), borsikafű (jó fekete bors helyett), tárkony (főleg káposzta- és babételekhez), stb. Néhány nálunk kevésbé elterjedt fűszer jó hatásai és felhasználási területei: