Címlap Bemutatkozás Kapcsolat Tanfolyamok Galéria Hasznos információk

Heti étrend-javaslat

Reggelire általában jók a meleg kásák, mint zabkása zabpehelyből vagy zabkorpából vízzel vagy almalével készítve, édesítve. Lehet enni köleskását vízben főzve, aszalt gyümölccsel, mazsolával, mandulával, vagy kukoricakását forrón hideg tejjel, vagy juhtúróval, esetleg édesen szilvalekvárral. Fogyasztható pirítós ghível, vajjal. Aki sós ételekre vágyik, ehet pirítós barna kenyeret magpástétommal, egyéb kenyérre kenhető pástétommal, salátafélékkel. Az édes ételekhez lehet inni tejet melegen, fűszerezve a nyákot semlegesítő kardamommal, kurkumával. Aki nem bírja megemészteni a tehéntejet, igyon mandula-, rizs-, vagy zabtejet. A sós ételekhez, tea, gyógytea illik a leginkább.

Délben, ebédre nagyon jók a magunk főzte zöldséglevesek, vagy zöldséges rizs, egyéb gabonakásák zöldségesen, dálok, gabonafasírtok, tofuételek, búza szejtán ("búzahús") vagy indiai szabdzsi - főzelékféle, csapatival, vagy purival.

Néhány szabdzsi recept:

Nagyon jó fehérjét biztosító étel a csicseriborsó is. A pikáns csicseriborsó receptje 4-6 főre: fél kg csicseriborsót (hiányában sárgaborsót) éjszakára beáztatunk, másnap sós vízben puhára főzzük. 3 ek. ghít felhevítünk, megpirítunk benne 2 közepes fej kockára vágott vöröshagymát (helyette kevés aszafoetidát), 1 tk. reszelt gyömbért, fél tk. átnyomott fokhagymát és 1-2 hegyes erős zöldpaprikát kicsumázva, kimagozva, kockára vágva. Hozzáadunk 2 nagy érett kimagozott apróra kockára vágott paradicsomot, megpároljuk, majd hozzákeverünk 1 ek őrölt koriandert és belekeverjük a csicseri borsót, 10 percig főzzük, majd a főzővizéből felöntjük 2 dl-nyivel és további 10 percig pároljuk. Hozzáadunk 2 tk. garam masszalát (Ázsiai és bioboltokban kapható fűszerkeverék) és 2 tk. citromlevet. Ha szükséges még adunk hozzá vizet, hogy főzelékszerű legyen.

Szintén jó húspótló, fehérjét biztosító étel a friss, nem manipulált biotejből készített és főzéskor nem olvadó sajt, a panír és a savanyú tejből, vagy aludttejből készített túró, a csana és a joghurt.

A panír receptje: hozzávalók 40 dkg-nyi panírhoz: 5 liter tej, 12 g citromsav, 1 dl meleg víz A citromsavat feloldjuk a meleg vízben. A tejet egy vastag falú lábosban felforraljuk, majd hozzáöntjük a citromsavat, jól elkeverjük és elzárjuk a tűzhelyet. Rögtön sűrű fehér sajt keletkezik a tetején. Öt percig állni hagyjuk, nem keverjük, majd sűrű szövésű anyagon átöntjük, a leszűrt sajtot lepréseljük, a vászonnal együtt egy nagyobb fazék aljára tesszük és egy kisebb vízzel teli fazekat állítunk a tetejére. 20-25 perc múlva kész. A savója felhasználható főzéshez, pl. rizs főzéséhez.

Este vacsorára ugyanazt is lehet enni, mint délben vagy készíteni pirított zöldségeket, köles-, rizs-ételeket. Állati eredetű fehérjét este már ne fogyasszunk, inkább a könnyen emészthető lúgosító zöldségféléket, salátákat együk és este 6 óra után már ne vacsorázzunk.

Alternatíva a heti étrend összeállításához

Hétfőreggelipirítós kenyér szezámmag-krémmel, reszelt s.répa friss c.lével, gyógytea
ebédsárgaborsóból dáhl - levesnek, szabdzsi (főzelék) idény zöldségekből, purival
vacsorazöldségleves, kicseri, friss idénysaláta
Keddreggelizabdarakása, fahéjjal, gyümölcslekvárral, tea
ebédborcsleves (kockára vágott cékla, répa, burgonya, sav. káposzta - ez el is hagyható - , kevés tejföllel), zöldséges köles tofuval
vacsoratökpörkölt rizzsel, gyömbértea
Szerdareggelipirítós barna kenyér ghível vagy vajjal, házi készítésű joghurt
ebédzöldborsó dál levesnek, vagy idény zöldborsóleves, tofu hajdinával, saláta
vacsoraszabdzsi idény zöldségekből, csapati
Csütörtökgyümölcsnap böjtnap; a legjobb a 24 órás böjt, de nehézségek esetén este 6 órakor valamilyen könnyű vacsora fogyasztható
Péntekreggeliköleskása mandulával, mazsolával, meleg házi tej fűszerezve
ebédrizs panírral (házi sajttal), paradicsom-csatni
vacsoraspenótos burgonya, karfiollal, répával, natúr zöldsaláta olajos magvakkal
Szombatreggelikukoricadara-kása, hideg házi tejjel
ebédzöldbableves fejtett babbal, télen valamilyen dáhl, szabdzsi vagy pirított zöldség purival vagy kásakörettel
vacsorapárolt cékla (ghíben, római köménnyel, kurkumával, kevés erős paprikával) friss salátával, tofu- vagy más túróból készült körözöttel, pirítóssal
Vasárnapreggelibúzakása (a biobúza szemeket megmossuk, szárazon kissé átpirítjuk, ledaráljuk és vízben megfőzzük, hamar elkészül), vagy tejbekása - ennek receptje: 2 ek. zabpelyhet, vagy más gabonapelyhet, 1 ek. zabkorpát, 1 ek mazsolát, 3-5 mandulát (ennek barna héját lehúzva ), 1 púpozott ek kókuszreszeléket és fél ek. napraforgómagot éjszakára beáztatunk. Reggel negyed liter tejjel felforralunk, hozzáadunk ízesítésként fahéjat, kurkumát, kardamomot és gyömbért, majd belekeverünk 1 tk. ghít, édesítjük.
ebédzöldségleves, zöldséges pakóra, rizs, gyümölcs-csatni
vacsoraszabdzsi, csapati, friss natúr zöldsaláta, magvakkal

Természetesen ennek szellemében a keleti és a hazai reformkonyha receptjei alapján, az idényszerűséget, a beszerzési lehetőségeket, a ráfordítható időt is figyelembe véve állíthatjuk egyéni módon össze a heti étrendet. Munkahelyre a reggel elkészített ételt hőtároló termoszban vihetjük magunkkal, ha nincs a közelben vegetárius étterem.